Het effect van sporten op de huid

11 november 2021 | Auteur: Carol Kuijs

De huid is van levensbelang bij het uitvoeren van een sport. De huid is ons allergrootste orgaan, waardoor het zeer geschikt is voor de uitwisseling van hitte tussen het lichaam en de omgeving. Sporten maakt je huid niet altijd mooier: zo word je rood en ga je zweten. Niet zo mooi, al heeft het wél een functie! Ben je benieuwd naar deze functie en de andere effecten van sporten op de huid? Lees dan snel verder!

Het effect van sport op de huiddoorbloeding

Eén van de belangrijkste functies van de huid tijdens het sporten is de microcirculatie van bloed. De warmte die in het lichaam ontstaat tijdens het sporten wordt door het bloed afgevoerd via de huid. Ook brengt de toegenomen microcirculatie zuurstof en voedingsstoffen naar de huid, wat de huid gezond houdt en de collageenproductie bevordert. Regelmatig sporten waarbij je hartslag omhoog gaat zorgt dan ook voor een strakke huid met een gezonde glow.

Krijg je puistjes van krachttraining?

Als je aan intensieve krachttraining doet maakt je lichaam extra testosteron aan. Dit stofje stimuleert de eiwitstofwisseling wat zorgt voor een betere spiergroei. Helaas zorgt testosteron ook voor een verhoogde talgproductie. Dit maakt de huid sneller vet, wat zich kan uiten in puistjes en onzuiverheden. Wanneer je merkt dat je hier last van hebt kan het helpen om de huid dagelijks te reinigen met een reiniger die salicylzuur bevat. In de praktijk adviseren wij altijd de Exfoliating Cleanser van ZO Skin Health. Deze handige tube kun je meenemen in je sporttas en onder de douche gebruiken. Het salicylzuur lost het overtollige talg op en zuivert de huid.

Droge huid door zwemmen

Zwemmen is een goede sport wanneer je het hele lichaam wilt trainen maar de gewrichten niet teveel wilt belasten. Omdat het zwemwater in een zwembad vaak chloor en andere chemicaliën bevat, is je huid hier over het algemeen wat minder blij mee. Uit onderzoek is gebleken dat desinfectantia zoals chloor ervoor zorgen dat er meer water uit de huid verdampt. Hierdoor verslechtert de huidbarrière en wordt de huid droog en gevoelig. Huidaandoeningen zoals eczeem en jeuk komen bij zwemmers dan ook vaker voor dan gemiddeld. Trek je regelmatig een baantje? Zorg er dan voor dat je de huid na het zwemmen goed hydrateert. Gebruik hiervoor de Hydrating Cream van ZO Skin Health. Deze crème voorkomt jeuk, herstelt de barrièrefunctie en is goed in te zetten tegen eczeemklachten.

Zweten

Iedereen kent het wel: je bent lekker aan het sporten, en ineens gutst het zweet over je lijf. Maar waarom eigenlijk? De belangrijkste vorm van warmteverlies wordt veroorzaakt door je zweetklieren. Door te zweten houdt het lichaam het temperatuur op peil. Zweet is een olieachtige substantie die van nature geurloos is. De bacteriën die op de huid aanwezig zijn zorgen er vervolgens voor dat je het zweet kan ruiken. Haren kunnen ervoor zorgen dat de groei van bacteriën versterkt wordt. Dit resulteert in nare luchtjes. Heb je hier last van? Laserontharen kan dan helpen om de vervelende zweetgeuren te verminderen!

Sporten tegen huidveroudering

Tijdens het sporten komen er verschillende gelukshormonen vrij. Dit zijn dopamine, serotonine en endorfine. Deze hormonen zijn de tegenhanger van het stresshormoon cortisol. Cortisol komt vrij bij stress en is niet goed voor de huid: het voert de talgproductie op en beschadigt collageen en elastine. Het resultaat? Ontstoken puistjes, mee-eters en last but not least: rimpels. Zit je vanwege de donkerdere dagen wat minder lekker in je vel? Ga dan een rondje hardlopen! Door de aanmaak van gelukshormonen zal cortisol minder snel de overhand krijgen. Je huid zal je dankbaar zijn!

Ben je benieuwd of we wat voor jou kunnen betekenen? Neem dan snel contact op met onze officemanager en plan een afspraak in voor een vrijblijvend intakegesprek!

11 november 2021 | Auteur: Carol Kuijs