Top 7 belangrijkste voedingsstoffen voor een gezonde huid

2 januari 2019 | Auteur: Dana Dijs-Bom
top-7-belangrijkste-voedingsstoffen-voor-een-gezonde-huid

Voeding kan een groot verschil maken voor de gezondheid van de huid. Eigenlijk best logisch, aangezien de huid het grootste orgaan is, dat na de lever de belangrijkste route vormt voor de afvoer van afval- en gifstoffen. Allerlei huidproblemen, zoals acné, uitslag, eczeem, een vette of droge huid, vroegtijdige huidveroudering, rosacea en roodheid kunnen een teken zijn dat het lichaam belangrijke voedingsstoffen mist. In de huidtherapiepraktijk ervaren we steeds vaker dat cliënten baat hebben bij aanpassingen in hun eetgewoonten. Welke voedingsstoffen dragen bij aan een soepele en mooie huid? In dit blogbericht benoem ik de 7 belangrijkste voedingsstoffen voor een gezonde huid.

1. Vitamine C

Vitamine C is de sterkste voedingsstof voor de huid door de invloed ervan op de vorming van collageen in de diepere huidlagen. Daarnaast is het een krachtige antioxidant, die de vrije radicalen bestrijdt die afbraak van collageen en elastine veroorzaken. Daarnaast draagt vitamine C bij aan een goede huidbarrière en zorgt ervoor dat de huid beter gehydrateerd blijft. Ook beschermt vitamine C voor UV-schade. Daarnaast kan vitamine C de productie van melanine onderdrukken en werkt het ontstekingsremmend in de huid. Bij Huidzorg Houten zetten we vitamine C in ter voorkoming van huidveroudering, pigmentvlekken, acné en rosacea.

Belangrijkste bronnen van vitamine C

Citrusvruchten, kiwi’s, appels, zoete aardappels, perziken, papaja’s, sojabonen.

2. Vitamine A

Vitamine A stimuleert de celgroei en bouwt collageenvezels. Het is bewezen dat vitamine A tot in het DNA van de celkern kan komen. Vitamine A vermindert de productie van overtollig talg en controleert de opeenstapeling van keratine (eiwit) in de huid. Een tekort aan vitamine A resulteert vaak in een droge, ruwe huid. Je lichaam maakt zelf geen vitamine A aan, je krijgt dit alleen binnen via voeding en via de huid. De huid kan het al binnen enkele uren opnemen, via voeding gaat het langzamer.

Tretinoïne, retinol en retinal zijn vormen van vitamine A-zuur die verwerkt worden in huidcrèmes. Wij zetten dit veelvuldig in om acné te bestrijden en de structuur van acné-littekens en rimpels ten gevolge van UV-schade te verzachten. Ook zorgen deze vormen van vitamine A-zuur voor een gelijkmatige verdeling van melanocyten en is het onmisbaar bij de behandeling van pigmentvlekken.

Belangrijkste bronnen van vitamine A

Lever is de rijkste bron, maar ook eieren, gele paprika, wortel, zoete aardappel, pompoen, broccoli, avocado, perziken, abrikozen, meloen, mango’s zijn goede bronnen.

3. Vitamine B complex

Vitamine B complex bestaat uit acht verschillende vitaminen. Ze dragen bij aan de vernieuwing van huidcellen. Ze reguleren de energiestofwisseling van de huidcellen en dragen bij aan een snelle huidgenezing. Ook helpt het goed bij jeuk, uitslag en irritatie.

Vitamine B3 (niacinamide) is een belangrijk antioxidant die onder andere ontstekingsremmend werkt, roodheid vermindert en de barrièrefunctie van de huid verbetert. Wij adviseren niacinamide in huidverzorgingsproducten bij de behandeling van ontstekingen, droogheid, roodheid en pigmentvlekken.

Vitamine B5 (panthotheenzuur) voorkomt uitdroging en houdt vocht vast in de huid. Door deze hydraterende werking wordt B5 veel toegevoegd in huidproducten en haarverzorging. Huidzorg Houten adviseert vitamine B5 bijvoorbeeld na een peeling, als nabehandelingsproduct voor thuis.

Vitamine B8 (biotine) is nodig om de juiste vetten te onttrekken voor de aanmaak van nieuwe huidcellen. Ook zorgt het voor sterke haren en nagels. Een laag biotinegehalte kan leiden tot een droge, schilferige huid, gescheurde mondhoeken, broze nagels en haaruitval.

Belangrijkste bronnen van vitamine B complex

Vlees en vis, gevogelte, noten, zaden en graanproducten, groente, met name snijbiet, zoete aardappel, tomaten, wortel en avocado.

4. Probiotica

Biotine wordt ook aangemaakt door goede darmbacteriën, de probiotica. Deze helpen ook bij de vorming van B-vitaminen uit andere voedingsmiddelen. Goede bacteriën in de darmflora verhogen de weerstand en brengen de hormoonhuishouding in balans. Dit zie je terug in de huid. De darmflora en de huid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Er zijn inmiddels al veel studies gedaan die een duidelijk verband leggen tussen probiotica en de afname van huidklachten. Over dit onderwerp kunnen we wel een boek schrijven! Antibiotica en alcohol zijn de grootste vijanden van probiotica.

Belangrijkste bronnen van probiotica

Kefir, zuurkool, yoghurt, miso, tomaten, uien, knoflook en bananen.

5. Essentiële vetzuren met vitamine E

Essentiële vetzuren en vitamine E worden samen genoemd, omdat ze vaak naast elkaar aanwezig zijn in voeding. Ze beschermen de huidcellen tegen oxidatieve stress en voorkomen ontstekingen bij een beschadigd immuunsysteem. Ze versterken de barrièrefunctie van de huid en hydrateren de huid. Natuurlijke vitamine E en vitamine C werken synergetisch samen om elkaar te stabiliseren en op te laden. Ze voorkomen het oxideren van elkaar als ze samen toegepast worden op de huid. Daarom zie je ze vaak samen in bijvoorbeeld serums.

Belangrijkste bronnen van essentiële vetzuren en vitamine E

Vis, avocado, zaden en hun olie, noten.

6. Zink

Ook het mineraal zink hoort thuis is het rijtje. Zink helpt de geïrriteerde huid te kalmeren, de wondgenezing te bevorderen en infecties te bestrijden door witte bloedcellen aan te maken. Een tekort aan zink herken je aan striae en slecht genezende wondjes. Eczeem is een chronische ontstekingsreactie van de huid die in de basis aangepakt moet worden met voldoende zink. Er is ook voldoende bewijs dat mensen met acné een tekort kunnen hebben aan zink. Zink reguleert het hormoon testosteron in het lichaam. Dit mannelijke hormoon is stimuleert te talgklieren. Een teveel aan talg zorgt vaak voor verstoppingen in de talgklieren. Ook is zink een belangrijk antioxidant die gevaarlijke vrije radicalen onschadelijk maakt.

Belangrijkste bronnen van zink

Zeevruchten (met name oesters), rundvlees, bonen, wilde rijst, erwten, yoghurt, pecannoten en pinda’s.

7. Water

Een verlies van slechts 1% lichaamsvocht geldt voor de cellen al als uitdroging. Door het drinken van te weinig water veranderen de huidcellen van vorm, als van een druif naar een verschrompeld rozijntje, met een doffe, bleke en droge huid tot gevolg. Uitgedroogde cellen kunnen zich slecht vernieuwen, waardoor gifstoffen zich opstapelen in de huid. Om een zachte, gezonde, soepele huid te behouden is het belangrijk om minstens 1,5 liter water per dag te drinken.

Een gezonde huid van binnenuit

Met gezond en gevarieerd eten kun je veel klachten voor zijn en zelfs huidproblemen verminderen. Eet zoveel mogelijk verse, onbewerkte producten in diverse kleuren. Zorg ook goed voor je lever door zoveel mogelijk gifstoffen te vermijden. Als dit orgaan overwerkt raakt, dumpt het namelijk de gifstoffen in de cellen en onder de huid. Houd ook de darmen gezond door het eten van voldoende vezels, zoals volkorengranen, knolgewassen, linzen, bonen, groente en fruit.

Zodra cliënten vertellen gezonder te willen eten of een tijdje te detoxen om te kijken of hun huidprobleem zal afnemen, adviseer ik vaak om dit minimaal en maand (het liefst langer) vol te houden. Huidcellen worden onderin de opperhuid aangemaakt en laagje voor laagje omhoog geduwd, waarna ze afsterven. Dit proces duurt ongeveer vier weken. De veranderingen in het dieet die invloed hebben op de huid zijn daarom pas na vier weken zichtbaar aan de buitenkant.

2 januari 2019 | Auteur: Dana Dijs-Bom