Wat doen antioxidanten voor de huid?

Dana Dijs-Bom
11 december 2014 | Auteur: Dana Dijs-Bom
wat-doen-anti-oxidanten-voor-de-huid

We lezen steeds vaker dat antioxidanten goed zijn voor onze huid. Daarnaast is een stijgende interesse naar natuurlijke plantaardige werkstoffen in cosmetica en worden de synthetische werkstoffen geleidelijk verbannen uit de potjes. Werkelijke schoonheid komt natuurlijk van binnenuit – door je goed te voelen en uitgebalanceerde voeding. In dit artikel leg ik uit wat antioxidanten doen voor je huid en wat je zelf nog kan doen om er zoveel mogelijk profijt van te hebben. Om te snappen wat de gunstige werking van antioxidanten is, leg ik eerst uit wat vrije radicalen zijn.

Wat zijn vrije radicalen?

Ons lichaam krijgt de meeste energie via onze voeding; door koolhydraten, eiwitten en vetten. De lichaamscellen kunnen koolhydraten en vetten verbranden, met behulp van zuurstof. Hierbij komen vrije radicalen vrij. Vrije radicalen hebben maar één elektron in plaats van twee. Ze zoeken continu een gast om zich aan te binden. Vrije radicalen kunnen zich binden aan ongezonde cellen of ziekteverwekkers, om ze daarna op te ruimen. Een mooi natuurlijk proces dus!

Oxidatie en huidveroudering

Maar waarom worden vrije radicalen gezien als boosdoeners? Dat komt omdat ze schade kunnen brengen aan onze gezondheid als we er teveel van hebben. Bij een overschot aan vrije radicalen, raken ze de controle kwijt en gaan ze zich binden aan gezonde cellen. Deze vrije radicalen vallen de cellen aan en kunnen ze zelfs vernietigen. Dit wordt oxidatie genoemd. In onze organen, dus ook de huid en het bindweefsel, ontstaat er een soort stressreactie door de oxidatie. Oxidatie is een grote oorzaak van huidveroudering. Het veroorzaakt DNA-schade, tast de bindweefselvezels aan, maakt onze huid minder elastisch en zorgt voor verschijning van rimpels en ouderdomsvlekken.

Iedereen heeft dus vrije radicalen, maar de hoeveelheid verschilt van mens tot mens. Dat heeft te maken met jouw levensstijl. Vrije radicalen ontstaan door:

  • Slechte voeding; bijvoorbeeld onvoldoende voedingsstoffen, pesticiden of medicijnresten in vlees
  • Genotmiddelen; alcohol en nicotine
  • Omgevingsfactoren; zoals UV-straling, smog, radioactieve straling
  • Medicijnen; zoals antibiotica, chemotherapeutica en cortisonen
  • Chemicaliën; bijvoorbeeld in drinkwater en uitlaatgassen

Bescherming van antioxidanten

Het immuunsysteem van ons lichaam kan een dosis immuuncellen afgeven om het overschot aan vrije radicalen op te vangen. Maar dit systeem kan vermoeid raken en dit kan lichamelijk klachten als slaaptekort, moeheid en somberheid veroorzaken.

Ons lichaam heeft gelukkig een eigen beschermingsmechanisme om schade van deze vrije radicalen te beperken. Dat zijn antioxidanten. Ze geven de vrije radicaal een elektron terug, zodat het dit elektron niet hoeft te ‘stelen’ uit gezonde cellen. Vitamines zijn bekende antioxidanten. Het is natuurlijk belangrijk om dagelijks een flinke portie van deze antioxidanten binnen te krijgen met goede voeding. Belangrijk is om bovenstaande externe factoren zoveel mogelijk te beperken. Verder zijn er ook therapeutische huidproducten die hoge concentraties antioxidanten bevatten. De meest bekende zijn vitamine A, B3, B5, C en E.

De werking van antioxidanten in de huid

Hieronder lees je meer over de werking van de meest bekende antioxidanten en hun belangrijke leveranciers (voeding).

Vitamine A – retinol

Vitamine A wordt o.a. door huidtherapeuten ingezet om de tekenen van huidveroudering te verminderen. Vitamine A stimuleert de celgroei en bouwt collageenvezels. Collageen geeft de huid structuur en houvast. Ook beschermt vitamine A tegen UV-schade en verminderd het pigmentvlekken.

Belangrijkste voedingsmiddelen: vis, abrikozen, pompoen, eigeel, melk en boter.

Huidproducten met retinol (vitamine A): Retinol Skin Brightener 1%, Retinol Skin Brightener 0,5%, Retinol Skin Brightener 0,25%, Renewal Crème, Daily Power Defense, Radical Night Repair, en Wrinkle + Texture Repair.

Vitamine B3 – niacinamide

Niacinamide draagt bij aan het zenuwstelsel. Vitamine B3 reguleert de hydratatie van de huid, werkt ontstekingsremmend en geeft het verbetering van de huidbarrière. Je komt vitamine B3 veel tegen in serums en huidcrèmes die pigmentvlekken oplichten. B3 onderdrukt namelijk de overdracht van melanine (pigmentstof die afgegeven wordt door de pigmentcellen) naar de levende huidcellen.

Belangrijkste voedingsmiddelen: groenten, gevogelte, vis, noten, bier en mager vlees.

Huidproducten met vitamine B3: Exfoliating Cleanser.

Vitamine B5 – pantotheenzuur

Vitamine B5 of pantotheenzuur reguleert de energiestofwisseling van de huidcellen, waardoor huidcellen kunnen vernieuwen. Het draagt bij aan een snelle huidgenezing. Ook helpt het goed bij jeuk, uitslag en irritatie. Vitamine B5 voorkomt uitdroging en houdt vocht vast. Door deze hydraterende werking wordt B5 veel toegevoegd in huidproducten en haarverzorging. De huidtherapeuten van Huidzorg Houten adviseren vitamine B5 bijvoorbeeld na een peeling, als nabehandelingsproduct voor thuis.

Belangrijkste voedingsmiddelen: Volkoren, tarwekiemen, vis, peulvruchten, boerenkool, bananen.

Huidproducten met vitamine B5: Hydrating Cleanser en Calming Toner pH Balancer.

Vitamine C – ascorbinezuur

Vitamine C is de meest bekende ‘vrije-radicalenkiller’. Vitamine C stimuleert de aanmaak van collageen, draagt bij aan een goede huidbarrière en zorgt ervoor dat de huid beter gehydrateerd blijft. Ook beschermt vitamine C voor UV-schade. Daarnaast kan vitamine C de productie van melanine onderdrukken en werkt het ontstekingsremmend in de huid. Bij Huidzorg zetten we vitamine C in ter voorkoming van huidveroudering, pigmentvlekken, acné en rosacea.

Belangrijkste voedingsmiddelen: citrusvruchten, kiwi’s, appels, rozenbottels, perziken, papaja’s, sojabonen.

Huidproducten met vitamine C: 10% Vitamine C Serum, Retinol Skin Brightener 1%, Retinol Skin Brightener 0,5% en Retinol Skin Brightener 0,25%.

Vitamine E

Vitamine E is zeer belangrijke voedingsstof voor onze huid. Het beschermt de huidcellen tegen bovengenoemde ‘oxidatieve stress’. Het maakt de barrièrefunctie van onze huid sterker en beschermt de huid tegen de zon. Vitamine E is pas echt effectief samen met vitamine C en zorgt er voor dat alle andere werkstoffen beter in de huid opgenomen worden. Natuurlijke vitamine E en vitamine C werken synergetisch samen, om elkaar te stabiliseren en op te laden. Ze voorkomen het oxideren van elkaar als ze samen toegepast worden op de huid.

Belangrijkste voedingsmiddelen: koudgeperste plantaardige olie, volkoren, eigeel, groende bladgroente, boerenkool, dadels en noten.

Huidproducten met vitamine E: Daily Power Defense, 10% Vitamine C Serum, Retinol Skin Brightener 1%, Retinol Skin Brightener 0,5% en Retinol Skin Brightener 0,25%.

Vrijwel alle antioxidanten zijn gevoelig voor licht, warmte en zuurstof. Daarom zitten er eisen aan de manier van verpakking (luchtdicht), bewerking (ingekapseld) en de hoogte van concentratie om de werking te kunnen garanderen.

Dana Dijs-Bom
11 december 2014 | Auteur: Dana Dijs-Bom